5 способів масштабування бізнесу: покрокова стратегія збільшення прибутків

Якщо спостерігається розумне зростання компанії, за якого фіксується збільшення доходу без нарощування витрат у тій самій пропорції, йдеться про масштабування бізнесу. Це можливість вийти на вищий рівень через створення нових ділових зв’язків, зміцнення позицій на ринку, а також забезпечити своїй справі максимально стійке до кризи становище. Масштабування бізнесу пов’язане з різними перевагами для підприємців, проте не у всіх виходить «розвернутися». За інформацією маркетингового агентства Metriconix, тільки 1 стартап з 10 реально досягає успіхів у масштабуванні, а 65% компаній зазнають невдачі протягом 10 років через погане планування. Не кожен керівник бачить, що корпорація підійшла до межі можливостей і потрібні кардинальні зміни. Хтось просто не знає, що необхідно робити та куди рухатися в такій ситуації, які інструменти використовувати. У цьому матеріалі ми зібрали ключову інформацію про трансформацію бізнесу, основні поняття та робочі стратегії.
Масштабування бізнесу: що це означає

Масштабування бізнесу — це такий розвиток компанії, за якого доходи зростають значно швидше, ніж збільшуються витрати. Це завжди стратегічний перехід, пов’язаний з важливими діями. Приклади деяких з них:
- відкриття нових торгових точок;
- оптимізація бізнес-процесів;
- вихід на нові ринки.
Фактично відбувається не просто залучення більшого обсягу ресурсів і нарощування продажів, а підвищення частки ринку, поліпшення конкурентоспроможності компанії, зміцнення її позицій. Важливо чітко розрізняти два поняття, які іноді вважають ідентичними:
- Зростання бізнесу. Збільшення розміру компанії відбувається внаслідок додавання нових ресурсів приблизно в однакових пропорціях. Наприклад, кількості співробітників або офісних площ. Збільшення обсягів продажів і виторгу відбувається в рамках звичної моделі та добре налагоджених процесів. Крок за кроком змінюються основні показники: кількість клієнтів, обсяг продажів і виручки, географія присутності або число філій на вже освоєній території.
- Масштабування бізнесу. Передбачає зміну стратегії керування і методів роботи, а в результаті — збільшення доходів. Глибинна трансформація пов’язана з переглядом структури компанії, оптимізацією та автоматизацією процесів для зниження витрат, виходом на нові сегменти ринку, впровадженням інноваційних рішень для поліпшення ефективності компанії. Це завжди системний підхід, пов’язаний з аналітичною роботою та формуванням нової політики розвитку.
Узагальнюючи, треба зазначити: зростання бізнесу — це лінійний процес, масштабування — глибинний. У першому випадку поліпшення показників відбувається через збільшення залучених ресурсів, у другому — завдяки кардинальній зміні підходу до їх використання, умінню «вичавити» максимум з наявних.
Читайте також: Бізнес-процеси: поняття, види та приклади
Покрокова стратегія збільшення прибутків

Масштабування бізнесу — покрокова стратегія збільшення прибутків, яка складається з певних етапів. Розглянемо особливості ключових з них:
- Аналіз бізнес-моделі.
Оцінювання того, наскільки чинна стратегія компанії готова до зростання і чи можна забезпечити збільшення доходів без пропорційного підвищення витрат. На цьому етапі проаналізуйте всі елементи компанії, що створюють цінність. Наприклад, клієнтів, наявні пропозиції, ресурси, бізнес-процеси, обсяг прибутку. Аналіз застосовуваної моделі та її елементів дозволяє зрозуміти, що працює, а що потрібно змінити для успішного нарощування потенціалу та розвитку компанії.
- Визначення точок зростання.
Означає пошук і аналіз конкретних напрямів, які дозволять компанії значно збільшити виручку, прибуток і частку ринку без пропорційного підвищення витрат. Приклади таких точок і факторів: інновації в продуктах і послугах, оптимізація чинних бізнес-процесів, вихід на нові ринки, поліпшення клієнтського досвіду, розширення цільової аудиторії.
- Інвестиції в автоматизацію та команду.
Цифровізація процесів є життєво важливою для виконання висхідного обсягу завдань без істотного збільшення кількості персоналу. Вона необхідна, наприклад, у email-маркетингу, під час виставлення рахунків. Відмінна ідея в таких ситуаціях — використовувати чат-ботів. Автоматизація рутинних завдань економить час, скорочує кількість помилок, покращує якість обслуговування клієнтів. Команда — головний актив у трансформації. Вона має бути націлена на зростання, а не на щоденну рутину. Потрібно сконцентруватися на залученні до команди співробітників, налаштованих проактивно. Введіть стратегічні посади: фахівець з маркетингу зростання, представник з розвитку продажів, менеджер з операцій. Кожна з них повинна мати не тільки чітку роль, але й вимірювані результати. Важливий аспект — багаторівневе керівництво для делегування повноважень.
- Тестування нових каналів продажів.
Експериментальний процес, спрямований на визначення найефективніших, найперспективніших і найрентабельніших способів залучення клієнтів і досягнення поставлених бізнес-цілей. На практиці цей етап є вибором потенційних каналів для реалізації товарів і послуг (онлайн-платформи, роздрібний продаж у торгових точках, партнерські програми) і запуск пілотних кампаній. Після цього — збір даних про результати роботи, аналіз ключових показників (обсягів продажів і прибутку, вартості залучення клієнта) та ухвалення рішення про доцільність використання конкретного каналу.
- Масштабування успішних рішень.
Процеси, інструменти, стратегії, які демонструють на етапі тестування передбачуваність у поєднанні з позитивним результатом, варто брати за основу в майбутній трансформації. Важливо відстежувати ключові показники ефективності (KPI), щоб ухвалювати правильні рішення. Для їхнього масштабування буде потрібно додаткове фінансування, можливо, введення нових посад для виконання запланованих стратегій.
Завдання власника бізнесу або керівника компанії — закласти правильну основу. Це означає вибрати стратегічний напрям і забезпечити ресурси. У таких умовах мотивована команда часто сама шукає і знаходить способи поліпшення процесів, підвищення ефективності роботи.
Читайте також: Дропшипінг: як налагодити процеси
5 способів масштабування бізнесу
Є чимало способів успішної трансформації. Розглянемо основні особливості п’яти з них:
- Домінування на ринку. Яскравий приклад реалізації такої стратегії — компанія Coca-Cola, яка займає 42,8% ринку напоїв США. Основа її успіху — масштабні маркетингові кампанії, ефективна дистрибуція та широкий портфель брендів.
- Розширення/оновлення продукції. Збільшення асортименту, як і заміна застарілих товарів на актуальніші, може виявитись ефективною тактикою в масштабуванні. Однак потрібно враховувати підводні камені: ключова складність — створення таких продуктів, які високо оцінить цільова аудиторія.
- Захоплення нових каналів збуту/категорій товарів. Простіший спосіб — запропонувати клієнтам не тільки роздрібні продажі, але й гурт. Однак для переходу до такого типу торгівлі необхідно виконати маркетингові дослідження ринку, опрацювати тактику і стратегію.
- Робота в суміжних нішах. Створення дочірніх підприємств, безпосередньо пов’язаних з основною діяльністю компанії, — популярний спосіб трансформації. Наприклад, будівельній фірмі може бути вигідно відкрити агентство нерухомості. Однак потрібно враховувати важливий момент: такий бізнес доведеться починати з нуля. Це означає, що потрібно вивчити його особливості, сформувати штат, забезпечити ресурсну базу.
- Франчайзинг. Модель, у якій компанія-франчайзер (власник бренду) продає франчайзі (іншому підприємцю) право використовувати свою унікальну бізнес-систему й технології, є дуже перспективною. Масштабування бізнесу за допомогою франчайзингу створює кілька джерел прибутку (внески — паушальний, на рекламу й маркетинг, роялті). Це вигідне рішення і для франчайзі — за даними консалтингової компанії Franchise Creator, у США 80% франшиз стають прибутковими протягом першого року.
Ми розглянули універсальні варіанти масштабування. Кожен з них перевірений роками й тисячами компаній. Можна також вдатися до сміливих експериментів, щоби придумати свої унікальні способи стратегічної трансформації. Вибирайте найкращий варіант поведінки для себе — ми в eDilo готові підтримати будь-які перспективні починання.
Висновок
Масштабування бізнесу вимагає ретельного планування та ухвалення розумних рішень. Комплексна стратегія зростання дозволяє вам правильно розвиватися, уникаючи поширених помилок. Однак навіть готовність керівництва компанії до її трансформації та наявність стратегії не завжди стають визначальними умовами для успішного масштабування бізнесу. Це пов’язано з фінансовими витратами. Попереду оптимізація, вдосконалення бізнес-процесів, залучення додаткових інструментів і ресурсів. Завдяки сервісу eDilo відсутність фінансів не стає перешкодою для реалізації запланованої стратегічної трансформації. Наш онлайн-ресурс оплати частинами відкриває нові можливості для малого та середнього бізнесу. Ми пропонуємо спрощений процес оформлення угод — повністю онлайн в умовах комфорту та безпеки.
Актуальні
запитання
Масштабування бізнесу — це що простими словами?
Масштабування бізнесу — кардинальні зміни в компанії заради підвищення прибутку без значного збільшення витрат. На практиці це тривалий етап розвитку, який вимагає далекоглядності та продуманої стратегії.
Які перші кроки для масштабування бізнесу?
Насамперед важливо оцінити поточну готовність компанії до зростання. Зелене світло для старту — такі фактори:
- наявність стабільного попиту на продукти/послуги;
- кількість надійних постачальників, готових працювати в більшому обсязі;
- особливості поточної інфраструктури — можливість нарощування рівня виробництва без зниження якості продукції.
Масштабування підходить тільки для великих компаній?
Масштабування бізнесу доступне для компаній будь-яких розмірів. Це стратегія зростання, спрямована на збільшення прибутку за випереджального підвищення доходів порівняно з витратами. Успіх визначає наявність правильної стратегії, налагоджених бізнес-процесів і стійких фінансових показників, а не величина компанії.
Скільки часу займає масштабування бізнесу?
Стратегічна трансформація — тривалий процес. Однак точно визначити період неможливо, оскільки масштабування бізнесу — це динамічне явище. Часові рамки залежать від сукупності факторів: типу діяльності, вибраної стратегії, наявності налагоджених процесів, достатнього обсягу ресурсів.
Більше про бізнес
та фінанси
Читати більше

Військовий збір в Україні у 2025 році

Бізнес-процеси: поняття, види та приклади

Правила обліку генератора на підприємстві

Вирощування зелені на гідропоніці в Україні

Бізнес на сонячних батареях: як оформити та розрахувати ліквідність

Як встановити сонячну батарею для будинку чи квартири

Уся правда про сонячні батареї: що це та як працюють

Амбасадор бренду: хто це і чи потрібен він вашому бізнесу

UGC-контент: що це та як із ним працювати
