Складаємо брендбук правильно: інструкція та приклад

Брендбук — це фундаментальний інструмент для будь-якої компанії, який відображає її місію, позиціювання і цінності. Він може бути представлений у фізичній формі, наприклад у вигляді документа. Це внутрішній паспорт компанії, який містить докладний опис усіх аспектів, що впливають на її сприйняття. Розберемося, що таке брендбук, чи потрібний він бізнесу, які його обов’язкові складові. Стаття буде корисна власникам підприємницької діяльності і допоможе у створенні паспорту організації.
Що таке брендбук
Брендбук — це офіційний документ компанії, який містить її вичерпний опис, може включати візуальні матеріали. Фактично це «інструкція з використання», яка забезпечує послідовне і цілісне сприйняття фірми в усіх комунікаційних каналах.
Брендбук є обов’язковим елементом компанії, незалежно від її розміру, оскільки він дає змогу підтримувати єдність у представленні торгової марки як внутрішньо для співробітників, так і зовні для партнерів, клієнтів.
Для документа характерні такі функції:
- забезпечення послідовності;
- формування довіри та лояльності;
- зменшення помилок;
- навчання.
Внутрішній паспорт компанії гарантує, що вона має однаковий вигляд на всіх платформах: вебсайтах, соціальних мережах, рекламі, діловій документації. Тому він викликає більше довіри у споживачів.
Брендбук сприяє мінімізації ризиків неправильного використання елементів, наприклад розтягування логотипу, застосування некоректних відтінків колірної гами. А нові співробітники або партнери зможуть швидко ознайомитися з філософією й особливостями торгової марки.
Для чого складати брендбук

З’ясувавши, що таке брендбук, розглянемо причини та мету його створення:
- впізнаваність;
- підвищення довіри клієнтів;
- спрощення взаємодії з підрядниками.
Послідовний стиль робить компанію впізнаваною серед сотень інших, що дуже важливо на конкурентному ринку. Коли бренд має стабільний, цілісний вигляд, це викликає більше довіри у споживачів. Вони відзначають, що фірма серйозно ставиться до свого образу, а отже — і до продукції.
Брендбук — це інструкція для підрядників, якщо ви взаємодієте з друкарнями, рекламними агенціями. Він є певною інструкцією, забезпечує правильне виконання завдань без зайвих питань та уточнень.
Розроблення внутрішнього паспорту спрощує роботу дизайнерів: незалежно від того, скільки спеціаліст працює в команді, він знає, як поводитися з візуальним контентом під час створення реклами або упаковки. А співробітники маркетингового відділу одразу розуміють, яка подача підійде для кожного конкретного випадку.
Документ вважається внутрішнім і насамперед потрібний партнерам, колегам і підрядникам. Але іноді його роблять публічним, зокрема для індустрії розваг та ігор. Це дає змогу залучити клієнтів до процесу створення дизайну персонажів.
З чого складається брендбук
Брендбук — це комплексний документ, який часто складається з кількох розділів. Вони описують ідеологію компанії, її візуальні та комунікаційні аспекти. Конкретна структура може варіюватися, залежно від фірми та її потреб. Розглянемо, що входить у брендбук:
- ідеологічний розділ;
- візуальна частина;
- комунікаційний розділ;
- додаткові елементи.
Ідеологічний розділ закладає фундамент компанії, визначає її сутність і місце на ринку. Він складається з мети і призначення бренду, його цінностей, позиціювання, унікальної торгової позиції, архетипу. Також до цієї частини входить докладний опис цільової аудиторії, іноді — історія фірми.
Візуальний розділ — це інструкція щодо використання логотипу, кольорів, шрифтів, графічних елементів бренду. Крім того, він містить макети носіїв фірмового стилю: візитівки, презентації, рекламні бланки, дизайни етикеток і упаковок, приклади використання стилю на сувенірній продукції.
Комунікаційна частина визначає, як компанія «говорить» зі своєю аудиторією. До неї входять тон комунікації (експертний, жартівливий тощо), стиль написання текстів, приклади повідомлень і слоганів, словник фірми.
Додатково внутрішній паспорт може містити юридичні аспекти — інформацію про торгові марки, авторські права. Також тут зазначають контактні дані для запитань щодо використання документа.
Приклади брендбуків
Розглянемо приклади брендбуків найвідоміших компаній.
Торгова марка Coca-Cola — одна з найпопулярніших у світі. Для неї характерне використання легендарного курсивного шрифту Spencerian script і хвилі Dynamic Ribbon. Компанія вирізняється суворими правилами щодо їхнього розміщення і колірної гами.
Незмінні відтінки бренду — червоний і білий. Використовуються класичні шрифти, які доповнюють логотип.
Бренд Nike асоціюється зі спортом і досягненнями. Його внутрішній паспорт підкреслює динаміку, рух та амбіції. Логотип компанії впізнаваний, лаконічний, його часто використовують зі слоганом «Just do it», а кольори — контрастні. Тон комунікації бренду надихає, мотивує, орієнтований на дію і перемогу.
Netflix — стрімінговий гігант, який трансформував індустрію розваг. Їхній документ базується на простості, впізнаваності. Логотип компанії — стилізована літера N червоного кольору на чорному фоні, таке контрастне поєднання створює кінематографічний настрій. Бренд використовує сучасні стильні шрифти, які забезпечують легку читабельність.
Audi — німецький виробник автомобілів класу преміум. Логотип компанії — 4 взаємопов’язаних кільця. У брендбуці переважає впевнений, експертний, інноваційний, але стриманий Ton of voice. Торгова марка вирізняється такими базовими кольорами: сріблястим, чорним, білим, сірим. Вона використовує фірмовий шрифт Audi Type, для якого характерні чисті лінії, висока точність.
Adidas — компанія, яка вирізняється такими цінностями: інновації, автентичність, сміливість, продуктивність. Її аудиторія доволі широка: від професійних спортсменів до звичайних споживачів. Виробник має кілька логотипів: трилисник, 3 смужки, словесний. Він використовує базові кольори, які підкреслюють силу й універсальність. Для компанії характерний такий тон комунікації: динамічний, енергійний, впевнений, авторитетний.
Бренд, який вирізняється постійною еволюцією, ієрархію і масштабом — Microsoft. Головна місія компанії: дати можливість кожній людині та організації на планеті досягти більшого. Вона прагне зробити технології корисними для всіх людей. Логотип бренду — різноколірні квадрати, які символізують великий асортимент продуктів.
Як створити брендбук для свого бізнесу
Брендбук — це документ, який повинен містити текстову і візуальну інформацію. Якщо ви бажаєте зробити внутрішній паспорт самостійно, зверніть увагу на головну вимогу: на кожному етапі орієнтуйтесь на потреби, зацікавлення і проблеми цільової аудиторії. Розглянемо основні кроки, як створити брендбук:
- напишіть історію компанії;
- сформулюйте Tone of voice;
- визначте колірну палітру;
- створіть логотип;
- виберіть шрифт;
- згенеруйте візуальні елементи.
База для брендингу — це легенда або історія торгової марки. Розкажіть стисло про головну ідею, зробіть акцент на найбільш емоційних деталях.
Читайте також: Моделювання та оптимізація бізнес-процесів на підприємстві
Документ відображає місію, підходи компанії до реалізацій її стратегій. А Ton of voice має відповідати цінностям і потребам клієнта. Для цього зробіть опис загальної тональності, наприклад: іронічна, експертна, доброзичлива.
Визначте головні канали комунікації, порадьте, як застосовувати кожен з варіантів. Наведіть приклади діалогів для служби підтримки клієнтів.
На колірній палітрі базується дизайн брендбуку. Щоб сформувати успішний варіант, виберіть базові, нейтральні та акцентні відтінки. Коли палітра буде готова, зафіксуйте у внутрішньому паспорті кодові значення тонів у популярних форматах.
Завдання логотипу компанії — зробити її впізнаваною. Сучасним варіантом вважають лаконічну, стриману емблему без зайвих складних елементів. Вона має бути читабельною на будь-якій поверхні, відображати цінності, особливості фірми.
Шрифт наголошує на унікальності торгової марки. Вам знадобиться щонайменше два варіанти: основний для тексту і додатковий для заголовків.
Під час вибору візуальних елементів віддавайте перевагу зображенням, які релевантні стилю компанії. На цьому етапі надайте рекомендації щодо їх поєднання з логотипом, оптимального розміру і бажаних кольорів.
Власники бізнесу створюють брендбук для розширення бази потенційних клієнтів, впізнаваності та підвищення іміджу компанії. Якщо ви керуєте фірмою, що спеціалізується на розробленні брендбуків, використовуйте онлайн-сервіс eDilo — інструмент, що дає змогу налаштувати оплату частинами.
Висновок
Брендбук — це рекомендації щодо використання продукції компанії. Він відображає мету, цінності, історію торгової марки й впливає на її сприйняття цільовою аудиторією. Щоб створити внутрішній паспорт фірми, потрібно залучити команду дизайнерів, копірайтерів, юристів.
Розвивати свій бізнес тепер ще простіше разом з eDilo. Це сервіс оплати частинами, який дає змогу розвивати власну справу без жодних фінансових бар’єрів.
FAQ
Хто є основною цільовою аудиторією брендбука всередині та за межами організації?
Всередині організації основною цільовою аудиторією є дизайнери, копірайтери, співробітники відділів маркетингу, кадрів і продажів. За межами компанії у брендбуці зацікавлені партнери, рекламні агентства, ЗМІ, інвестори, акціонери.
Які команди або фахівці мають бути залучені до його створення?
Головним учасником процесу має бути керівництво або власник бізнесу. Також залучають маркетингову команду для забезпечення зв’язку між стратегією та її проявами. Дизайнери і копірайтери перетворюють стратегії на привабливий стиль, а юристи — захищають компанію від несанкціонованого використання.
Як забезпечити, щоб брендбук активно використовувався після його створення?
Зробіть внутрішній паспорт доступним і легким для пошуку, організуйте навчання і презентації брендбука. Інтегруйте документ у робочі процеси — створіть готові шаблони на його основі, це забезпечить дотримання фірмового стилю.
Як оновити брендбук у разі зміни стратегії або візуального стилю бренду?
Визначте масштаб змін: повний ребрендинг, часткові оновленні або незначні корективи. Потім залучіть головні команди, ретельно сплануйте процес оновлення, внесіть зміни й ознайомте колектив з новим документом. Після зберіть зворотний зв’язок співробітників, які його використовували.
Більше про бізнес
та фінанси
Читати більше

Військовий збір в Україні у 2025 році

Вирощування зелені на гідропоніці в Україні

Оплата частинами для бізнесу: як працює сервіс eDilo

Правила обліку генератора на підприємстві

Як збільшити середній чек: 8 практичних рекомендацій від eDilo

Ємність ринку: як розрахувати та використовувати

Бізнес-процеси: поняття, види та приклади

Портрет клієнта: як знайти свою аудиторію

Дропшипінг: як налагодити процеси
